Ugrás a tartalomra

Jelenlegi hely

Akciótervet minden start-up-nak!

2017. február 10

Nagyon ritka az olyan eset, amikor egy start-up-ban az ötletgazda egyszerre szakértője a szakmának, rendelkezik üzletfejlesztési ismeretekkel és mélységeiben ismeri az adott iparágat vagy piaci szegmenst, ahol az ötlettel érvényesülni szeretne. Más szóval: ma már nem elég ötletgazdának lenni, de gyakorlatban hasznosítható üzleti és piaci ismeretekkel is rendelkezni kell ahhoz, hogy a találmány, a gondolat a piaci bevezetés után is megállja a helyét.

A legtöbb ötletgazda számára a fejlesztés az ötlet csiszolását, sokoldalúságának bontogatását, a műszaki megoldások hatékonyabbá tételét jelenti, ráadásul ezt a fejlesztők gyakran a piaci igények figyelmen kívül hagyásával teszik. Az ötlet így nem a piacképesség irányába halad - azaz sosem lesz belőle piacérett termék vagy szolgáltatás-, hanem megmarad a mérnöki, tudományos vagy IT érdekességek között, de a gyakorlattal nem találkozik. Különösen igaz ez a cleantech és fenntarthatóság témájával kapcsolatos ötletekre, amelyek mögött általában olyan természet- és mérnöki tudományokban jártas szakemberek állnak, akiknek nincs rutinjuk az üzleti szempontok érvényesítésében.

A Climate-KIC Akcelerátor program abban segít a cleantech ötletgazdáknak és startuppereknek, hogy ötletüket a piaci igényeknek, illetve a célcsoportjuk elvárásainak megfelelően fejlesszék tovább. A programban résztvevő ötletgazdák, start-up vezetők, leggyakrabban azért találták hasznosnak a programot, mert segített az ötlet tisztázásában, a fejlesztési célok pontosításában. Szinte mindegyik résztvevő start-up-ban az Akcelerátor program hatására akcióterv készült, amely nem csak a fejlesztések irányát határozza meg, de azokat az üzletfejlesztési, piackutatási, marketing és egyéb lépéseket is, amelyeket a sikeres piacralépés érdekében meg kell tenni.

 

Kellenek a pozitív impulzusok

Az akciótervnek nagy hatása van a csapatok moráljára, a start-up-ok motiváltságára is, hiszen kézzelfoghatóvá teszi a célokat, a siker első állomásait. A legtöbb start-up-ban nincs még kész termék, általában megrendelés sincs, így a csapatokat a motiváló külső visszajelzések sem érik el. Az Akcelerátor program résztvevői ezt az élményt is megkapják, amikor a különböző próba-prezentációkra készülnek, és amikor ezeken a prezentációk kapcsán üzleti szempontból mérlegelik a fejlesztéseiket. Ezek az alkalmak energizálják a start-up-okat, valamint az új impulzusok új lendületet adnak a munkának.

A Climate-KIC Akcelerátor program tehát nem csak üzleti ismeretekkel, gyakorlatias szemlélettel vértezi fel a startupokat, de a csapatok motivációjára is nagy hatással van abban a kritikus fázisban, amikor még kevés pozitív impulzus éri az ötletgazdákat.

A jövő cleantech vállalkozóit idén is várja a program, melyre már most lehet online jelentkezni.